ע"פ ההגדרה הטהורה ביותר, אתריום היא פלטפורמת תוכנה פתוחה המבוססת על טכנולוגיית בלוקצ'יין המאפשרת למפתחים לבנות ולפרוס יישומים מבוזרים.

האם אתריום דומה לביטקוין? טוב, אולי קצת, אבל לא ממש.

לפני כן, שני מושגים שחשוב לדעת לפני שמתחילים:

בלוקצ'יין – ספר חשבונות דיגיטלי גלוי לציבור, המתעד עסקאות שהתבצעו בעזרת מטבעות מבוזרים לפי סדר כרונולוגי.

טוקנים – מטבעות דיגיטליים שעונים על צורכי החברה המנפיקה, ובדרך גם עוזרים לה לפתח קהילת משתמשים וליצור ערך נוסף.

הבעיה שסטושי נקאמוטו פתר כשיצר את הביטקוין הייתה כיצד ניתן לנהל העברה מבוזרת של "מטבעות" בין חשבונות שונים באינטרנט, מבלי לאפשר את שכפולם, כי אז יהפכו חסרי ערך. הבלוקצ'יין פותר את הבעיה, מכיוון שהוא מהווה יומן, המתעד כל תנועה של מטבע ברשת, ועותק היומן נמצא אצל כל משתמש ברשת. היומן והקוד שעליו הוא מבוסס אינם ניתנים לזיוף ולשינוי ללא הסכמה של קהילת המשתמשים. אם מישהו ינסה לשכפל מטבע ולהעבירו יותר מפעם אחת, היומן יזהה מיד את הרמאות ויפסול אותה.

האתריום לוקח את הטכנולוגיה הזאת צעד קדימה. הוא מציע לכל מתכנת שמעוניין בכך לתכנת יישום שיוזן לתוך הבלוקצ'יין, והבלוקצ'יין אחראי לביצוע של היישום בדיוק כפי שהוזן. יישום שמוזן הוא קוד פתוח שאינו ניתן לשינוי. זה מאפשר – לכל מי שמעוניין – לבדוק את הקוד, ולוודא את יישומו. אחד היישומים הפופולריים באתריום הוא "חוזים חכמים": חוזה שהוא קוד פתוח שנטען לתוך הבלוקצ'יין ומתבצע ברגע שמתקיימים תנאים מסוימים.

לדוגמה, נניח שאתם מזמינים חבילה מעלי אקספרס. ייתכן שהייתם חוששים שהחבילה לא תגיע, ולכן לא הייתם מוכנים לשלם לפני הגעתה. המוכר, לעומת זאת, לא היה מוכן לחכות לתשלום עד שהחבילה תגיע ליעד. חוזה חכם פותר את הבעיה. ניתן לתכנת אותו כך שהתשלום יתבצע באופן אוטומטי כאשר מגיע מידע מאומת שהחבילה הגיעה ליעד, או שהתשלום יוחזר ללקוח אם החבילה לא הגיעה עד תאריך שנקבע.


קצת היסטוריה

בשנת 2013, ויטליק בוטרין, מתכנת רק בן 19 ופעיל בקהילת הביטקוין: ממקימי ה-Bitcoin magazine ושותף בפיתוח פרויקטים המבוססים על קוד פתוח ביניהם הביטקוין, KryptoKit וה – Dark Wallet, הגה את הרעיון שמאחורי אתריום וניסח עבורו white paper. ב-white paper, ויטליק הציע "לבנות" פרוטוקול חלופי שישמש לבניית אפליקציות מבוזרות  באמצעות טכנולוגיית החוזים החכמים. לשם כך, הוא הציע לשפר את הבלוקצ'יין של הביטקוין, כך שהוא יאפשר לבצע יותר עסקאות בשניה (על גבי הבלוקצ'יין של הביטקוין ניתן לבצע 3-7 עסקאות בשניה) ולבצע עסקאות גדולות ומורכבות יותר (גודלם של הבלוקים על הבלוקצ'יין של ביטקוין מוגבל ל-1 MB). לאחר שהצעותיו נענו בהתנגדות, החליט ויטליק ללכת בדרך עצמאית, והודיע בינואר 2014 על הקמת אתריום. הגיוס לפרויקט, נמשך כחודש (ביולי-אוגוסט 2014), ובמסגרתו גוייס סכום של כ- 18 מיליון דולר (בקירוב), סכום שהיה חסר תקדים בזמנו. במהלך הגיוס, הוצעו 60 מיליון אית'ר כשהמחיר ההתחלתי (בשבועיים הראשונים) היה 2000 אית'ר עבור ביטקוין אחד (572$-632$) ובהמשך מחיר זה עלה באופן לינארי ל-1337 אית'ר. הפרויקט עלה לאוויר שנה מאוחר יותר, ביולי 2015.

מאז הנפקתו המוצלחת, הפרויקט צמח בקצב אסטרונומי, כשלאורך הדרך חברות ענק כמו Microsoft Intel ו-Toyota  אימצו את הטכנולוגיה שלו. לצידן של חברות אלו, ארגון ה-EEA (ארגון ללא מטרות רווח, שמטרתו היא פיתוח הפלטפורמה של אתריום והטמעתה במגוון רחב של תעשיות) תפס תאוצה אדירה, ונכון לחודש אוקטובר 2018, הארגון כולל כבר מעל ל-200 חברות.

השימוש במטבע של אתריום – ה-Ether

לאית'ר יש שני שימושים עיקריים. ראשית, המטבע משמש למסחר והעברת ערך. האית'ר הוא המטבע השני בגודלו לאחר הביטקוין מבחינת שווי השוק שלו. שנית, המטבע משמש כ"דלק" לתפעול הפלטפורמה. על מנת שפונקציה מסוימת כדוגמת אכיפת חוזה חכם, או טרנזאקציה תבוצע, יש צורך ב"דלק" (gas) שיניע את הפעולה. הדלק מתומחר ומשולם באמצעות אית'ר. אם כך, פרט לסוחרים, קהל היעד של האית'ר הוא יזמים ומפתחים אשר בכוונתם לבנות אפליקציות על גבי האתריום.

איזה ערך מציעה אתריום?

הערך העיקרי שאתריום מציעה הוא בתחום של בניית אפליקציות מבוזרות. באספקט זה אתריום מציעה ערך בכמה רבדים. ראשית, ניתן לייצר טוקן  (מטבע וירטואלי) שייצג ערך מסוים וייסחר על גבי הפלטפורמה. אתריום אינה הפלטפורמה היחידה שמאפשרת לייצר מטבע דיגיטלי (token), אולם סטנדרט ה-ERC20 שפיתחה ב-2015, מקנה לה יתרון על פני מתחרותיה, והביא לזינוק בשימוש בה בהנפקות ה-ICO. שנית, טכנולוגיית החוזים החכמים, מקלה על הליך הגיוס. כך למשל, ניתן ליצור חוזה לפיו, אם יעד מסויים במיזם יושג, הכסף יועבר למפתחים, וככל שהיעד לא יושג, הכסף יוחזר למשקיעים. שלישית, אתריום מאפשרת לקיים הליך הצבעה שקוף בין המחזיקים בטוקנים של ארגון מסוים באמצעות יישום ה-democratic autonomous organization (ארגון דמוקרטי ואוטונומי). יישום זה עשוי לסייע לארגונים בבחירת אנשי צוות ובשיתוף המשקיעים בהחלטות הקשורות לעדכונים בחברה. (לרשימה של פרויקטים שנבנו על האתריום).

כיצד ניתן לקנות אתריום?

הדרכים הנפוצות ביותר לקניית אתריום כוללות את בורסות המטבעות הקריפטוגרפיים (מבוזרים), כמו GDAX, Poloniex או Bitfinex, ואתרי מכרזים וזירות מסחר, בהם הקנייה מתבצעת ישירות מאנשים אחרים. הקנייה יכולה להתבצע במגוון דרכים, לרבות במזומן, בכרטיס אשראי, בכרטיס חיוב, בהעברות בנקאיות ואפילו באמצעות מטבעות קריפטוגרפיים אחרים.

כיצד לבחור בורסת אתריום?

בבחירת בורסת מטבעות קריפטוגרפיים לצורך השקעה ומסחר, עליכם לשקול מספר גורמים, בחשובים בהם נמנים עמלות עסקה, גישה, תנאי נזילות, מוניטין, שקיפות ואף המדינה בה הבורסה שוכנת. בסופו של דבר, אין בורסה נכונה או שגויה לצורך מסחר, אך מומלץ להגיע מוכנים ומיודעים.