בעקבות ההצלחה של הביטקוין, רבים מנסים לאתר מטבעות שפוטנציאל ההצלחה והעניין הציבורי בהם הוא גדול וכך ע"י השקעה במטבע כזה בתחילת דרכו, להשיג תשואה גבוהה.

המונח אלטקוין הוא למעשה קיצור של Bitcoin Alternative ומתאר כל מטבע דיגיטלי מבוזר שאינו מטבע הביטקוין. האלטים הינם למעשה חלופות למטבע הביטקוין אשר מנסות לשפר, כל אחת בדרכה, לפחות מאפיין אחד של טכנולוגיית הביטקוין. שיפורים לדוגמא יכולים להיות מהירות הטרנסאקציות, שיטת ההפצה, שיטת הכרייה, האשינג וכו'. הביטקוין הוא למעשה אלט למטבעות הפיזיים הקיימים והמוכרים.

למרות ההיסטוריה הקצרה של המטבעות הקריפטוגרפיים, עד היום הומצאו אלפיי מטבעות אלטים. האתר CoinMarketCap (אינדקס המטבעות הדיגיטליים המרכזי) מכיל 665 אלטים שונים נכון לכתיבת שורות אלה. מתוך אותם האלפים שהומצאו, רובם האלטים אשר אינם שורדים לאורך זמן. לעומתם, מספר אלטים מובילים כדוגמאת לייטקוין, ניימקוין, דוג-קוין היו מהראשונים שהומצאו, ושרדו יפה עד עתה. לייטקוין לדוגמא, הוא מטבע דיגיטלי בעל כמות יחידות מטבע רב משל ביטקוין ובעל בלוק מהיר יותר – לכן רואה עצמו כמעין "כסף" לעומת ביטקוין שהוא ה- "זהב" בתחום.

יש הטוענים כי האלטים מיותרים לחלוטין, והם לא יצליחו מכיוון שהם לא יכולים להתחרות בתשתיות הביטקוין. עם זאת, לאלטים תפקיד חשוב ביותר. ביזור הוא אחת התכונות הבולטות של ביטקוין, וכמו ביזור המטבע, כך יש צורך בקהילה מבוזרת. האלטים מספקים לביטקוין תחרות בריאה, נותנים ליזמי הביטקוין השראה ושאיפה לשיפור תמידי, ובשנה האחרונה אנו עדים לפרוייקט האיתריום שהפך כבר מזמן למתחרה הכי רציני לביטקוין. בימים מסוימים נפח המסחר באיתריום התקרב לזה של הביטקוין. על מנת להמשיך להוביל ולא לאבד את המקום הראשון, מפתחי הביטקוין לא יכולים לנוח אפילו לא לשנייה.

כאמור, אלטים רבים נוצרו ועוד לפני שהספיקו להטביע את חותמם, נעלמו כלא היו ומחקו איתם את כל ההון שהושקע בהם. הטכנולוגיה משתנה במהירות, מה שהיה רלוונטי ללפני חודש לא בטוח רלוונטי להיום וישנם אלפיי אלטים ומכאן התחרות רבה. לכן, ההשקעה באלטים הינה ברמת סיכון גבוהה ביותר. אך עם הסיכון מגיע הסיכוי, ולא נדיר למצוא אלטים שהשלימו עלייה של מאות אחוזים בפרק זמן קצר מיממה. בדומה להשקעות ספקולטיביות, יש להשקיע בזהירות ולזכור שמה שנשקיע עלול במקרה קיצון להימחק כליל. חשוב לבחור אלטים בפינצטה, לעקוב אחרי אתרי החדשות של תחום הקריפטו ובעיקר אחרי הפורומים ברחבי האינטרנט ובקבוצות הפייסבוק.

כמו ביטקוין, יש מגוון אתרי מסחר המתמחים באלטים. האלטים נסחרים בתמורה לביטקוין, ישנם כאלה מהסחירים יותר שנסחרים גם מול איתריום ומונרו (אלט ותיק פופולרי נוסף) ואף מול הדולר והיורו.