תמונה: depositphotos

החורף כבר ממש בפתח, וזה בדיוק הזמן להתחיל ולהסתגל. העונה הקרה מבשרת את התקצרותם של הימים, מיעוט בשעות אור, פחות שעות שגרתיות לפעילות גופנית, מתקפות וירוסים ולמי שיש – גם סבבים של ילדים חולים בבית.

להלן מס’ עצות שימושיות שיעזרו לכם לעבור את החורף בשלום:

1. הקפדה על תזונה מאוזנת ובריאה הכוללת בעיקר ירקות ופירות הדר, ירקות ואנטיאוקסידנטים (נוגדי חמצון), עלים ירוקים כהים, דגנים מלאים, קטניות, מעט מזון מן החי ושומנים בריאים. כמדברים על תזונה מאוזנת, הכוונה לרוב לאכילת מזונות שאינם קיצוניים, ובכך אינם משפיעים משמעותית על רמת הסוכר בדם.

2. פעילות גופנית . לפחות פעמיים – שלוש בשבוע. בין שאנחנו אוהבים ספורט ובין שלא, צעירים כמבוגרים, בעלי משקל גוף תקין או בעודף משקל, פעילות גופנית חייבת להיות חלק מהשגרה שלנו. כן, גם במזג האוויר החורפי.

3. שינה איכותית של לפחות 7 שעות ללילה. כולנו זקוקים לשנת הלילה שלנו, ובלעדיה נהיה עייפים פיזית ונפשית, דבר אשר יפגע ישירות בשגרת חיינו. הגוף יודע היטב כיצד לדרוש את שעות השינה שלו, גורם חיוני בטח בימי החורף הקרים.

4. הימנעות מלחצים. לחץ נפשי גורם ליצירת הורמוני סטרס המונעים יצירת תאי דם לבנים החשובים למערכת החיסון. לחצים בעבודה, פרידה מאדם קרוב, קשיים פיננסיים, בעיות חברתיות, מחלות, ניתוחים. אנחנו פוגשים לחצים לעיתים קרובות והאמת היא שאי אפשר באמת לברוח מהם, אך דרך ההתמודדות איתם חשובה לא פחות.

5. שמירה על הגיינה אישית: לא להתעטש או להשתעל אל תוך כף היד אלא לתוך נייר טישו או אל האמה. וירוסי השפעת מתפשטים בקלות בחורף דרך האוויר שכולנו נושמים, לכן חשוב שכל אחד קודם כל ידאג לעצמו באמצעות ניקוי עצמי ואישי – לרחוץ ידיים עם מים וסבון לפני האוכל, לדוגמה.

6. חשוב לשתות הרבה, להימנע ממשקאות קרים ולהעדיף משקאות פושרים או חמימים. בקיץ כשחם, אנחנו שותים הרבה כדי לרוות את הצימאון. לעומת זאת בחורף כשקר, אנחנו לא מרגישים צמא, ובמקרים רבים אנחנו לא שותים מספיק ולא מספקים לגוף את כל הנוזלים הדרושים לו לתפקוד תקין. דבר נוסף, החימום שמופעל בחורף גורם לאיבוד נוזלים ולהתייבשות.

7. גם אם קר בחוץ, מומלץ לפתוח חלון ולאוורר. כשמגיע החורף אנחנו נוטים לחמם ולייבש את הבתים. זה מייבש את הלחות הטבעית של דרכי הנשימה העליונות עד לריאות ומצמיג את הליחה, כך שהיא הופכת לשיעול יבש שקשה יותר לטיפול. כדאי לדאוג לחלון פתוח או להפעיל מכשיר

הטמפרטורות מתחילות לצנוח והגשמים הראשוניים כבר כאן. חודשי החורף מציבים בפנינו לא מעט אתגרים באשר לשמירה על בריאות טובה, והטיפים שצוינו למעלה בהחלט עשויים לעזור בדרך להשגת המטרה.